*

Janne Uotila Piraattipolitiikkaa

Varsinais-Suomen Piraatit Turun Osuuskaupan edustajistovaaleihin

  • Varsinais-Suomen Piraatit Turun Osuuskaupan edustajistovaaleihin

Turun Osuuskaupan edustajistovaalit käydään 4.-13.4.2016. Kaikki eduskuntapuolueet ovat yleensä asettaneet omat listansa vaaleihin ja lisäksi mukana on ollut pari pienempää työntekijöiden listaa tai vastaavaa. Puolueet ovat käyneet nämä vaalit perinteisesti ilman kunnollisia vaaliohjelmia ja kuitanneet muutaman tunnetumman ehdokkaan johdolla paikat osuuskaupan edustajistoon. Minkäänlainen todellinen jäsendemokratia ei ole toiminut, eikä edustajisto ole käyttänyt sillä olevia vaikutuskeinoja.

Me Varsinais-Suomen Piraateissa päätimmekin nyt asettaa omia ehdokkaita näihin vaaleihin ja panostaa asiakasomistajaa hyödyttävään ja demokratiaa parantavaan vaaliohjelmaan sekä TOK:n edustajistolle kuuluvan arvon palauttamiseen. 

Olemme luoneet nettisivuillemme oman osion näitä vaaleja varten. Siellä voit tutustua vaaliohjelmaamme ja ehdokkaisiimme: http://varsinais-suomi.piraattipuolue.fi/tok/

 

Varsinais-Suomen Piraattien vaaliohjelma Turun osuuskaupan edustajistovaaleissa 2016

 

Vaaliohjelma pyrkii rakentamaan asiakasomistajille vahvaa, edistyksellistä ja entistä eettisempää osuuskauppaa. Haluamme kasvattaa kuluttajien vaikutusvaltaa S-ryhmässä, edistää hävikin hyötykäyttöä ja pitää huolta avoimuudesta sekä yksityisyydensuojasta.

 

1. Osuuskaupan on keskityttävä ydintoimintaansa

S-ryhmä  on etenkin viime vuosina laajentunut monille uusille toimialoille ja  jopa uusiin maihin. Liiketoiminnan käynnistäminen Suomen ulkopuolella ei ole mielekästä osuuskaupalle, vaan osuuskaupan on keskityttävä tarjoamaan halpaa ruokaa laajalla valikoimalla kotimaassa. Osuuskaupan tehtävä ei ole myöskään sijoittaa suuriin ja  riskialttiisiin projekteihin. Investoinnit eivät saa olla ruoan hintaa  kohottava tekijä.

2. Tuottajien pakolliset markkinointimaksut on poistettava

Osuuskaupat vaativat usein markkinointimaksuja sekä tuotteiden takaisinostovelvoitteita pientuottajiltakin. Nämä tuottajille tulevat kustannukset menevät tuotteen hintaan, eivätkä tuota kuluttajalle säästöä. Ne vääristävät kilpailua kaupan omien merkkien hyväksi sekä aiheuttavat kohtuutonta ja turhaa riskiä pienillekin yrittäjille. Tuottajien on vaikea kieltäytyä pakollisista markkinointimaksuista, koska Suomessa ruokakauppa on keskittynyt kahden suuren toimijan duopoliksi.

3. Jäsendemokratia paremmaksi ja hallinto avoimemmaksi

TOK:n edustajistolla on oltava laaja aloiteoikeus osuuskaupan asioihin. Sen ei tule olla pelkkä kumileimasin, vaan jäsenistön äänitorvi. Suorat jäsenäänestykset on tehtävä mahdollisiksi ja hallinnon sekä päätöksenteon on oltava kaikilta osin avointa ja läpinäkyvää. Poliitikkojen ja virkamiesten läheiset suhteet ja kytkökset S-ryhmään täytyy tuoda  selvemmin esille ja ottaa huomioon. S-ryhmän ja kuntahallinnon kytkökset ja projektivalmistelu tulee olla avointa, etenkin kaavoitusasioissa.

4. Vastuullisuus ja eettisyys etulinjaan

Kaikki  hävikkiruoka on annettava hyväntekeväisyyteen tai järjestää muulla tavoin ilmaiseksi saataville. Muovipussit on korvattava biohajoavalla muovilla mahdollisuuksien mukaan ja energiatehokkuutta on kehitettävä. Tuotteiden alkuperästä ja eettisyydestä on oltava hyvin perillä. Tavarantoimitus- ja hankintaketjujen on oltava avoimesti näkyvillä, vaikka laki ei sitä vaatisikaan. Verot on maksettava Suomeen kaikessa oheisliiketoiminnassakin.

5. Asiakkaiden yksityisyydensuojasta huolehdittava

Bonuskorttijärjestelmän ei tule seurata eikä tallentaa asiakkaiden ostohistoriaa ilman lupaa. Ihmisten yksityisyydensuojasta ja anonyymiteetistä on pidettävä huolta, ja markkinointitutkimusten on tapahduttava asiakkaan selkeästi hyväksymillä ehdoilla. Liikkeiden turvallisuutta valvovien ja asiakaspalveluun liittyvien teknologioiden kehittämisessä tulee ottaa huomioon asiakkaiden yksityiselämän tietoturva.

 

 

 TOK:n jäsen, käytä nyt siis äänioikeuttasi ja vaikuta!

 

Turun Osuuskauppa, eli TOK, on osa valtakunnallista osuuskauppojen yhteistä S-ryhmää. Ylintä päätösvaltaa TOK:n hallinnossa käyttää TOK:n edustajisto, jonka tarkoitus on toimia jäsenten äänitorvena. Edustajisto valitaan joka neljäs vuosi järjestettävillä vaaleilla, jotka tänä vuonna pidetään 4.-13.4.2016.

 

Olemme ehdolla jäsenalueella 1 (Kaarina, Lieto, Masku, Naantali, Raisio, Rusko, Turku), listamme tunnus on K ja ehdokkaidemme numerot ovat 257-259:

257 Tapani Karvinen, Piraattipuolueen puheenjohtaja

258 Janne Uotila, tuotantotyöntekijä, varastoalan eat., varasto- ja rakennustuotealojen at.

259 Jetro Vesti, filosofian maisteri, tohtorikoulutettava

 

Vaaleissa voivat äänestää kaikki Turun Osuuskauppaan ennen vaalivuotta liittyneet ja vähintään 15 vuotta täyttäneet jäsenet. Jäsen voi äänestää vain sen jäsenalueen ehdokasta, jossa hänen kotikuntansa sijaitsee. Äänestyliput sekä -ohjeet tulevat asiakasomistajapostin mukana maalis-huhtikuun vaihteessa. Äänestämisestä ja vaaleista yleisemmin pääset lukemaan TOK:n  virallisilta vaalisivuilta: https://www.s-kanava.fi/web/tok/osuuskauppavaalit, sekä Varsinais-Suomen Piraattien vaalisivuilta: http://varsinais-suomi.piraattipuolue.fi/tok/

 

 

Janne Uotila,

Hallituksen jäsen,

Varsinais-Suomen Piraatit ry.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän pahis kuva
Samuli Pahalahti

Ja miten ihmeessä tämä muka edistää piratismia?

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Nyt en ymmärtänyt kysymystäsi? Ei Pp ole yhden asian puolue?

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Piristävä tiedotus ja olen samaa mieltä. Aikanaan kysyin vaalipaneelissa ehdokkailta, että miksi parasta ennen einekset voitaisi laittaa opiskelijoiden, eläkeläisten laariin, jos esittää siihen oikeutettuja kortteja? Yksi ehdokas on/oli kauppias ja kertoi, että halua olisi mutta pelkona on kunnan/kaupungin terveysviranomainen.

Siinä mielessä ihmiset valittavat väärää kohdetta vaan valitukset pitäisi kohdistua juuri terveysviranomaiselle. Tätä kannattaisi tutkia. Vähävaraisille ja työttömille voisi olla kortteja saadakseen huokeita eineksiä.

PS. Ota oma peukutus pois, koska se vie uskottavuutta.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

S-ketju tavoittaa asiakasomistajansa nykyisin nettipalvelun ja mobiilisovelluksensa kautta. Näitä uusia työkaluja voisi käyttää myös omistajien mielipiteiden tiedusteluun erilaisten kyselyiden muodossa. Kenties sitä S-kortin omistaja voisi tuntea itsensä myös hieman enemmän omistajaksi eikä vain bonusjärjestelmässä lypsettäväksi asiakkaaksi, jos osuuskauppa antaisi välillä muitakin vaikutusmahdollisuuksia kuin jonkun poliitikon äänestämisen edustajistovaaleissa. Piraattiagendaan tällainen uuden teknologian hyödyntäminen avoimessa hallinnossa sopii mainiosti.

Toimituksen poiminnat